8/5 Kathmandu 2

Hotelvækninger er nu ikke hvad de har været – endnu engang fejlede de. Heldigvis fungerer mit interne biologiske vækkeur rimelig godt, så jeg vågnede kun 10 min for sent. Jeg delte en Taxi ved 7 tiden med en australsk pige som også skulle med bussen til Kathmandu. Vi fik sjovt nok sæde ved siden af hinanden i bussen. Hendes navn var Amy og det viste sig at hun tilfældigvis havde været i kloster sammen med Sascha! Verden er godt nok lille – men det er jo ikke første gang jeg har konstateret det på denne rejse.
Bussen var tydeligvis for tourister, indretningen var fuldt på højde med Benn’s busser. Ingen høj musik og så havde den ægte støddæmpere. Det fjernede de sædvanlige distraktioner, så jeg kunne koncentrere mig om hornsignalernes ædle kunst. Mere herom senere.
Turen gik glat og uden køer, punkteringer eller motorsammenbrud, så vi var fremme i Kathmandu kl 14. Jeg tog en Taxi ind til kathmandu guesthouse, som jeg havde faæt anbefalet af flere. For første gang i asien, så det ud til at jeg havde fundet et 100% velfungerende badeværelse! Rene fliser, alm vestligt toilet, bruseforhæng (for første gang!), 2 hane brusesystem som man kunne gennemskue istedet for 4 eller 5 hanesystem. Det skulle testes! Varmt vand, wc skyl fungerede perfekt. Tilsyneladende var det lykkedes mig at finde et perfekt velfungerende badeværelse uden fejl og mangler. Illutionen brast desværre da jeg så skulle bruge det i praksis. Bruseforhænget adskilte ved nærmere eftersyn ikke toilet og bruseniche, men kanaliserede istedet vandet ud over hele gulvet og toilettet fordi det var for kort på alle leder. Alle elementer til at lave det perfekte badeværelse var der, men enten manglede evnerne eller viljen til at få det til at fungere.
Dagens emne: Hornsignalering.

  1. Opvarmningsdyt. Næsten alt transport startes med hornopvarmning / test. Intet køretøj forlader parkeringspladsen uden denne test. Oftest høres dette som 3-4 korte dyt. Har køretøjet melodihorn, gennemspilles hele melodien en gang for at sikre at det er klar til brug.
  2. Overhalingsdyt. På de fleste tunge køretøjer med dårlige oversigtsforhold er der bagpå skrevet med kæmpe bogstaver "horn please". Ved overhaling trækker man ud, giver 2 mellemlange dyt og begynder at overhale. Dette gør man selv om man ikke kan se til overhalingen. Den overhalede giver et kort dyt for at signalere at han ved han bliver overhalet. Men håndfakter ud ad vinduet indikerer han om han kan se modgaænde eller ej.
  3. Flyt-dig-fodgænger-dyt. Meget kort dyt på afstand. Reaktion afventes af fodgænger. Gentages med forlænget dyt anden gang. Stadig ingen reaktion medfører hornet i bund og begyndende bremsen.
  4. Flyt-den-blikæske-da-du-holder-og-spærer-det-hele-dyt. Langt dyt og afventen i max 3 sekunder på bevægelse af de spærrende køretøj. Så kommer "dødsdyttet" – horn i bund i 10 sek – melodihorn gennemspiller 3 gange. Så forsøges de mest halsbrækkende manøvrer og forsøg på at klemme sig ind mellem andre billister – ofte resulterer det i at hele gaden ender op med at dytte febrilsk af hinanden.
  5. Jeg-har-den-pæneste-bil-med-det-sejeste-melodihorn-dyt. Oftest kommer disse køretøjer ned gennem gaden med hornet konstant i bund.
  6. Du-er-en-klovn-og-til-fare-for-trafikken-dyt. Ofte efter farlige overhalinger (det er de alle godt nok, men nogle er tættere end andre). En serie korte dyt som følge af ukontroleret hamren på rattet.
  7. Hilsen-dyt. Når man passerer venner,familie og evt. kønne piger. Et mellemlangt og et kort dyt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *