13/6 Cusco

Vi var i Cusco overraskende tidligt – lidt over 6. Så lidt søvndrukne steg Hanne og jeg ind i en taxa på vej ind til Plaza de Arma – føst for sent kom jeg i tanker om at vi lige havde gjort de 2 ting som lonely planet havde advaret imod. 1) Tage en uofficiel/unummereret taxa 2) Dele taxi med andre. Trods bekymringernekom vi frem uden problemer. Lina ventede ganske rigtigt som aftalt på flying dog, men vi blev enige om at det var for dyrt og egentlig ikke særligt godt. Vi tog ud til Marlons House, et rigtigt hyggeligt sted hvor vi blev budt varmt velkommen med kindkys og det hele.
Jeg fik et hurtigt bar og vi tog os lige at par timer på øjet. Søvn i en bus er nu aldrig lige så effektivt som i en rigtig seng.
Ved 11 tiden gik vi ned på et lille spisested vi havde faæt anbefalet – det viste sig dog at være den kedeligste morgen/middags mad jeg endnu har faæt!
Hanne havde feber og følte sik ikke særlig oplagt, så hun gik tilbage til hostellet, mens Lina og jeg tog rundt i byen. Vi havde egentlig ikke den store plan, men tulrede bare rundt for at få en fornemmelse af byen. Der var adskillige store kirker som bestemt skulle besøges på et senere tidspunkt. Næsten alle kirker har den underlige vane at holde lukket mellem 12 og 15(16). Jeg var dog inde i "Inglesia de la compania de jesus" som lå pa Armas. En ret imponerende katadral med en gigantisk 15-20m højt forgyldt altertavle.. Desværre måtte man ikke fotografere, så det blev kun til en par snigerbilleder.
I vores videre rundtur løb vi på et lille dyremuseum som bl.a husede en fullsize udstoppet Kondor. Udenfor sad 2 kvinder og var ved at konservere et gnaverlignende dyr med en tandbørste og en hårtørrer.
I en lille baggård så vi en masse folk som var ved at lave skulpturer til den kommende parade – de lod til at arbejde på deres forskellige projekter med en stor iver. Overalt flød det med bambus, flamingo, avispapir og maling.
Efter en milkshake på en lille hyggelig cafe gik vi op til et lille marked som vist var mest for de lokale. Det var overraskende at se hvor mange aktiviteter der var for børnene – små hoppepuder og eltog som de kunne køre rundt på. Der var møntspil for de voksne.