31/7 Quito 3

Var tidligt oppe – ved 9 tiden, fik morgenmad på samme cafe som igår. De serverede den mest fantastiske frugtsalat med youghurt og granola sammen med nok byens bedste kaffe.
Så gik jeg op til Monestery de San Fransisco – byens største bygningsværk. Bygget i 1550 og utroligt velbevaret. I gårdhaverne var der kæmpe palmetrær og utroligt velfriserede haver. Stedet var indrettet som museeum med masser af religiøse artikler, utroligt flotte malerier dateret helt tilbage til 1500 tallet. Der var mange steder jeg havde lyst til at fotografere, men der var lige så mange kamerær som i en af de mest bevogtede nationalbanker! og det var ikke tilladt at fotografere.
Da jeg kom ud fra klostret fik jeg øje på to kæmpe spir i den nordøstlige retning, så jeg valgte at gå i den retning. Det viste sig at vare katedralen "Basilica Del Voto National". En forholdsvis ny katedral fra starten af 1900 tallet. Indvendig var de kæmpe glasmosaikker utroligt imponerende. Der var adgang til de kæmpe tårne – i bedste olsenbanden-stil passerede man klokkeværket i det nordlige tårn. Ad små (farlige) vindeltrapper og trappestiger kom man op til toppen af de godt 80m høje tårne, hvorfra udsigten var intet mindre end imponerende.
De havde gjort rigtigt meget ud af at kunne vandre overalt i bygningen – selv på en træ-gangbro hen over kirkens lofthvælvinger!
Så tog jeg ind til Cathedral Primada på Plazza Grande. Jeg var så heldig at blive guidet rundt sammen med tyskeren Nina. Hovedalteret var imponerende – der var en udstilling af kardinaldragter som rakte helt tilbage til 1300 tallet. Der var kæmpe malerier af alle kardinaler for de sidste 500 år.
Efter rundvisningen fik jeg en lang snak med Nina – hun var næsten i samme situation som mig – hun havde også fundet en kæreste i sydamerika – hun var utroligt forstaænde, så det var helt rart at få snakket ud.
Jeg fandt en internetcafe og fik snakket med Søren over skype – han havde også været hele møllen igennem med at få en udenlandsk kæreste til danmark. Det var helt rart med nogle brugbare tips – så nu har vi noget at arbejde ud fra.
Jeg tog en taxi ud til Mariscal (den ny bydel) for at finde et agency som kunne arrangere en tur til Galapagos – det var lettere sagt end gjort. Alt så ud til at være udsolgt fordi det var ultra-high-season. Var dog heldig at finde et agency som havde en enkelt plads tilbage, men de skulle have 800$ i udbetaling inden kl 17.30. Da klokken på det tidspunkt var 16.45 havde jeg travlt med at finde en taxa tilbage til hotellet for at hente begge mine kreditkort, hæve maxbeløbet på 400$ på hvert kort og finde en taxa tilbage inden de lukkede. Jeg naæde det lige akkurat 5 minutter før lukketid. Turen var MONSTER-DYR så jeg var nød til atkomme tilbage dagen efter for at betale resten af turen og flybilletten!